česky english deutsch >>>

Třináctero Táborských míst

Elektrická dráha Františka Křižíka - technická památka

Křižíkova elektrická dráha byla první elektrifikovanou tratí v tehdejším Rakousku-Uhersku. Záměr zřídit železniční dráhu z Tábora do Bechyně byl navržen na sněmu království Českého v roce 1896. Zásluhou ing. Františka Křižíka byla prosazena elektrifikace této trati.

František Křižík

František Křižík

Technicky zajímavý úsek představoval již začátek dráhy v Táboře, kde bylo provedeno přemostění řeky. U tohoto mostu byla postavena elektrárna, která zajišťovala proud pro dráhu. Posledním oříškem bylo překlenutí řeky Lužnice v Bechyni. Teprve v roce 1928 byla trať prodloužena až do města a vystavěno nádraží. Technické zajímavosti se nacházejí i po celé délce trati. Vzhledem k tomu, že železnice byla lokální, byly při výstavbě povoleny úlevy (menší poloměr zatáček, sklon terénu až 35 promile). První vůz vyjel na trať dlouhou 24 km dne 1. června roku 1903. Ačkoliv byl provoz na této trati modernizován, i dnes nabízí možnost romantického cestování. V letní sezóně se mohou návštěvníci svézt historickým vlakem Bechyňkou proti proudu času.

Bechyňka

Bechyňka

GPS pozice

N 49° 24.810', E 14° 40.604'
[GPX]

[MAPY.CZ]

Kontakty

Město Tábor
Ing. Michala Svitáková
Tel.:381 486 497
e-mail:michala.svitakova@mutabor.cz
http://www.taborcz.eu