česky <<< >>>

Svojšín

Nádraží

Taggová stezka Svojšín se šesti zastaveními Vás seznámí s historií nejen obce Svojšín, ale i místního zámku a kostela sv. Petra a Pavla. Navštívíte i židovský hřbitov v Řebří. PO naučné stezce Skalní defilé u Svojšína dojdeme k altánu na spilitových skalách. Informační tabule seznamují především s přírodou a historií dolování. Podloží je zde velmi rozlámané. Jeho horniny se dají pozorovat v údolí řeky, Mže, která je svojí činností odhalila. Střídají se zde především starohorní přeměněné horniny, kterými jsou fylity, metadroby, metatufy a metabazalty (některé jsou nazývány právě spility). Všechny zmíněné horniny tvoří podloží nádraží, takže je vidět, že na 500 metrech se vystřídají minimálně tři horniny. Druhý břeh Mže je ovšem jiný. Je tvořen převážně fylity, z nich vystupují metabazalty, které jsou vidět podél řeky Mže u altánu. Ke spojení Svojšína se Řebřím a Ošelínem byl v roce 1723 postaven dřevěný most přes Mži. Jeho délka byla 32 metrů a stál na třech pilířích. Dva z nich byly na břehu a jeden uprostřed řeky. Pilíře byly vystaveny z místního pevného lámaného kamene. Most měl sedlovou střechu pokrytou šindelí a po stranách dřevěné bednění. Most přestal vyhovovat po výstavbě železniční zastávky, která znamenala zvýšený počtu nákladů převezených přes most. Především pošty, která se sem vozila až z Černošína. Most zůstal svojšínským pánům. Tudíž nové silnice byly postaveny pouze k němu z obou stran. Stále se zvyšující doprava měla za následek časté a drahé opravy mostu. Na konci 20. let 20. století bylo žádáno o stavbu nového moderního mostu. Výstavba nového mostu se neobešla bez finančních potíží, protože peníze poskytlo 12 okolních obcí, které měly zájem na budování mostu. Starý most musel ustoupit starému i přes zákaz památkového úřadu. K jeho odstranění došlo v roce 1930 a od té doby je přes Mži pouze betonový most.

Zastřešený most přes Mží před rokem 1930

GPS pozice

N 49° 45.794', E 12° 54.694'
[GPX]

[MAPY.CZ]