Broumov
Neu Haimhausen
Ve starých železných hutích se kromě kujného železa a litiny vyrábělo v tak zvaných cánových hamrech železo pro hřebíkáře a cvočkaře, tedy železo cánové (slovo pochází z něm. der Zein — prut). Méně obvyklá byla naproti tomu výroba plechu a zejména drátu. Souviselo to úzce s jakostí vyráběného kujného železa, které se vždycky nehodilo k dalšímu zpracování. Je překvapením, že v poměrně malé zdejší huti vyráběli tak kvalitní kujné železo, že z něho bylo možno vyrábět i drát. Vzhledem k ojedinělosti této výroby u nás, seznámíme se s jejími osudy podrobněji. Počátky železné hutě v broumovské části Neu Haimhausen jsou datovány do roku 1749, výrobu však přerušila a znovu byla uvedena do chodu v roce 1767. Zajímavá je téměř poloviční váha získané železné hroudy, tzv.„pliku", ve srovnání s všeobecně udávaným průměrem 250 kg.
Lze to vysvětlit nejspíše lepší jakostí získaného železa, které by se svou kvalitou blížilo již železu kujnému. Bylo by v něm mnohem méně cizorodých příměsí. Tomu by celkem nasvědčovala poměrně nízká ztráta při jeho dalším opracování. U tyčového hamru bylo vodní kolo, které pohánělo velké hamerské kladivo a malé kovářské kladivo. V hamru byly dvě výhně, jedna tavicí a druhá kovářská. V roce 1771 byla dýmačka nahrazena vysokou pecí.
Tehdy začala nová, téměř jedno století trvající kapitola v dějinách železářství na panství Chodová Planá. Ruda se dovážela z vlastních dolů u Salajny a Šitboře na Chebsku, pro lepší tavitelnost se přidávala ruda z Arzbergu. V roce 1847 byl majiteli železáren Kajetánu hraběti Berchem-Haimhausenovi udělen patent na galvanické poměďování drátu. Odbyt se zvýšil a tak byla drátovna v roce 1851 rozšířena a modernizována. Modernizovaná drátovna byla schopna vyrobit několikanásobně více výrobků, ovšem již v roce 1859 se dostala do odbytové krize kvůli vysokým clům a snížené poptávce. Poslední ranou byl konkurenční boj a snížení cen železných výrobků, které nebyla schopna malá železárna ustát. Zřejmě v roce 1867 byla odstavena vysoká pec a v roce 1870 skončily svou činnost i hamr a drátovna. Tavení železa dnes připomínají už jen zříceniny starého hamru a socha sv.Víta u zámku.