Vrbno pod Pradědem
Železnice
trať
Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědm
Trať v údolí řeky Opavy byla zprovozněna již v roce 1880. Jenom železnice mohla dopravit uhlí do továren ve vrbně pod Pradědem v potřebném množství. Kromě toho vozily vlaky také dopisy a jiné zásilky pošty. Železnice později sloužila pro dopravu hostů karlovických a heřminovských lázní, hotelů a penzionů.
V současné době se vlakem přepravují lidé do práce i na výlety a sváží se dřevo ze zdejších lesů. Po povodni v roce 1997 se uvažovalo o zrušení trati. Naštěstí zůstala zachována. Díky tomu máme možnost prohlédnout si malebnou krajinu údolí řeky Opavy z okna vlaku a obdivovat krásu budov na nádražích.
Pokud se vydáte po 20,5 km dlouhé trati z Milotic do Vrbna, čeká vás projížďka podhorským údolím podél toku řeky Opavy. Zajímavostmi v tomto údolí vás provedeme prostřednictvím informačních tabulí na nádražích a zastávkách, hlasové nahrávky, info-tabule ve vlaku a letáčků. Na cestě s 8 zastaveními budete moci navštívit mnoho zajímavých míst.
Stavba trati z Milotic do Vrbna byla zpožděna o dva roky. Zavinily to tahanice mezi městem Bruntál a staviteli. Zdejší konšelé trvali na přímém spojení Bruntálu s Vrbnem, zatímco odborníci navrhovali spojení Milotic s Vrbnem. Spor „rozhodla” příroda sama, neboť podmínky pro stavbu trati v povodí Opavy byly mnohem příznivější a zvítězila tedy trasa z Milotic.
Do neslavné historie nehod v železniční dopravě se tato trať zapsala velkou nehodou s třinácti mrtvými, když z Vrbna pod Pradědem v srpnu 1962 ujely prázdné vozy naložené dlouhým dřevem a před Karlovicemi narazily do protijedoucího motorového osobního vlaku s cestujícími. Víte, že se na stavbě zdejší železnice podílelo tisíce dělníků různé národnosti a nejvíce bylo Italů?
Víte, že při stavbě železnice v roce 1880 našli dělníci v okolí vrbenského nádraží kus zlata?
Kontakty
Actaea - společnost pro přírodu a krajinu
Kateřina Kočí
Karlovice 279, 79323
Tel.:+420 777 044 758
e-mail:info@actaea.cz
http://actaea.cz