česky english deutsch <<< >>>

Historie obce Špičák

NAD TUNELEM

Na tomto místě byla zahájena stavba tunelu prvotní štolou raženou skalním masívem do středu jeho plánované trasy. Ze štoly více než 100m hluboké potom dělníci razili tunel ve dvou směrech (směr Brčálník a směr Špičák). Tunel je umístěn mezi zastávkou Hojsova Stráž–Brčálník a stanicí Špičák, kde trať prochází pod špičáckým sedlem. S délkou 1747 metrů byl nejdelší v tehdejší rakousko-uherské monarchii i v českých zemích. Postaven byl v letech 1874–1877 jako jeden z prvních železničních tunelů v tehdejším Rakousku-Uhersku. Trať Plzeň–Železná Ruda byla přes obtížné stavební podmínky navržena a zprovozněna v sedmdesátých letech devatenáctého století s cílem zkvalitnit obchodní propojení mezi Čechami a Bavorskem. Hlavní měla být doprava uhlí ze severočeských dolů do Bavorska. V současné době je špičácký tunel druhý nejdelší v České republice. Nejdelším železničním tunelem v ČR je od 1. dubna 2007 Březenský tunel na trati Chomutov–Praha, který měří 1758 metrů. Je o 11 metrů delší než špičácký tunel. Investorem byla soukromá Plzeňsko-březnická železniční společnost. Stavbou byla pověřena významná jihočeská firma Lanna, Schebek, Gröbe. Stavbu vedl inženýr Karl Pascher ze Stříbra, sekundovalo mu šest dalších inženýrů, osm štajgrů, dva zedničtí a jeden tesařský mistr a jeden strojní dozor. Pascher se po dostavbě tunelu stal generálním inspektorem železnic Rakousko-Uherska, roku 1908 byl povýšen do šlechtického stavu. Zemřel 1910 v italském Meranu. Tunel, původně plánovaný jako dvoukolejný, byl zprovozněn roku 1876 a znárodněn roku 1884. Ještě dodejme, že na trase Plzeň–Železná Ruda jsou další dva tunely. Prvním ze tří tunelů trati je 165 m dlouhý v nalézá se mezi stanicemi Dešenice a Zelená Lhota. Druhým je ten špičácký. Dalším pak vlak projíždí mezí stanicí Železná Ruda město a Železná Ruda centrum a je dlouhý 198 metrů. V roce 1877 bylo slavnostně otevřeno společné česko-bavorské nádraží Železná Ruda–Alžbětín a trať Plzeň–Železná Ruda byla propojena s existenčně ohroženou tratí Plattling–Bayerisch Eisenstein, na níž dnes jezdí pohodlné soupravy železnice Waldbahn. V šedesát kilometrů vzdáleném Plattlingu je vysokorychlostní železniční koridor se spojením vlaky ICE mezi Frankfurtem a Vídní. (informacemi pro tuto tabuli přispěl šéf Železnorudského klubu a majitel penzionu St.Moritz v Železné Rudě Václav Chabr)

Dresina_Spicak2

nádraží špičák 1875–76

severní portál 1975–78

Užitečné informace

Důležité informace: Česká pošta, s.p., Železná Ruda (tel. 376 326 313), PO – PÁ: 8:00 – 11:00, 13:00 – 17:00 Lékařská ordinace Železná Ruda (tel. 376 397 312), PO, ČT: 7:30 – 17:00, ÚT,ST, PÁ: 7:30 – 12:00, Městská Policie Železná Ruda (tel. 602 437 686) Hasiči Hojsova Stráž (tel. 606 312 870) Hasiči Železná Ruda (tel. 724 347 596) Lékárna Železná Ruda (tel. 376 397 032), PO – PÁ: 8:00 – 12:00, 13:00 – 17:00 Sběrný dvůr Železná Ruda, ST: 14:00 – 18:00, SO: 8:00 – 12:00 Auto – pneu servis Dalibor Řehulka, Špičák 138 (tel. 605 803 685) Odtahová služba, nákladní doprava KS Kontejner (tel. 725 809 030) Odtahová služba, nákladní doprava Petr Pospíšil (tel. 603 226 160)

GPS pozice

N 49° 10.409', E 13° 13.200'
[GPX]

[MAPY.CZ]

Kontakty

Milan Kříž
Tel.:602646780
e-mail:kriz@zeleznaruda.cz
http://